De Bergemeesters
Wat?
Ontwerpbureau Bailleul vroeg ons om een spel te ontwikkelen voor HADES, een centrum dat onderzoek verricht naar berging van langlevend en hoogradioactief kernafval. In dat centrum is een tentoonstellingsruimte gebouwd waarin middelbare scholieren van de derde graad worden rondgeleid.
Uitdaging/probleem?
Veel bezoekers van HADES hebben vaak dezelfde dag al 'saaie' rondleidingen gekregen. Bovendien zoeken scholen naar een verzoening van de harde wetenschappen met 'softe' skills. Ons spel is dus tegelijk een alternatief voor de traditionele rondleiding en geschikt om meerdere leerdoelen te bereiken.
Oplossing?
We maakten een old-school analoog debatspel, maar met een twist.
Spelers zijn de burgemeesters en schepenen van verschillende fictieve gemeentes in België, zoals het landelijke Zwammegem, universiteitsstadje Poedelbeek, havengemeente Mostert en voormalig mijnstadje Zaksel.
De burgemeester en schepencollege hebben zich kandidaat gesteld voor berging van kernafval. Maar het volk veroordeelt die beslissing scherp. Samen moeten ze naar argumenten zoeken waarom hun gemeente het best geschikt is. Die argumenten vinden ze op kaartjes in de tentoonstellingsruimte die ze moeten verzamelen.
Het debat, dat wordt afgewisseld met tussenspelen, zorgt ervoor dat alle invalshoeken en stemmen aan bod komen. Daardoor is het spel uitermate geschikt om de maatschappelijke uitdagingen over het onderwerp aan bod te laten komen.
Wie deed wat?
Opdrachtgever: Euridice
Illustratie: Michèle Vanparys
Game design en grafische vormgeving: Jill Vanparys
Game design en content: Kasper Geeroms