Kr8cht
Wat?
De game Kr8cht is ontwikkeld voor kinderen tussen 11 en 13 jaar.
Het helpt hen op een interactieve manier om de juiste studie- en schoolkeuze te maken.
Uitdaging/probleem?
De structuur van het secundair onderwijs is vrij uitgebreid en vaak onbekend. Bovendien kunnen kinderen soms onvoldoende inschatten welke richting het best aansluit bij hun persoonlijke interesses en profiel.
Oplossing?
Kr8cht is een innovatieve game met een dubbel doel:
-
Via allerlei keuzes, levels en dilemma's krijgen kinderen een beter zelfinzicht. Ze leren hoe hun dagelijkse bezigheden, hobby’s en interesses aansluiten bij de domeinen van het secundair onderwijs.
-
Daarnaast krijgen ze in de game ook een beter zicht op die verschillende domeinen van het secundair onderwijs. Waar staat elk domein voor? Geen onverstandige vraag.
We hebben gekozen om elk domein te vertegenwoordigen door een held. Zo staat Bodi voor STEM en staat Akim voor taal en cultuur.
Opdrachtgever?
De eerste versie van Kr8cht werd ontwikkeld in opdracht van Transbaso (een strategisch basisonderzoek van UGent, HOGent, V.U.B., UAntwerpen en AP Hogeschool).
De game kreeg een tweede, finale versie in het kader van het Smart Education-programma van imec.
Wie deed wat?
Concept: Jill Vanparys i.s.m Transbaso
Game en level design: Kasper Geeroms & Jill Vanparys
Grafiek en illustraties: Michèle Vanparys & Jill Vanparys
Verhaal en dialogen: Kasper Geeroms i.s.m. Jedidjah Julia Noomen
Technische ontwikkeling game en dashboard: Bits of Love